Vad är CrossFit – Del 1

– TRÄNING SOM ÄR UTMANANDE OCH ROLIG FÖR ALLA

Uppvärmning

-EN TRÄNINGSMETOD MED ETT BRETT UTBUD AV NATURLIGA RÖRELSER

 

CrossFit som träningsform kretsar kring naturliga rörelser. Vi gör sådant som efterliknar de fysiska utmaningar som människan alltid ställts inför så som att:
– Springa, lyfta, kasta, klättra, hoppa, knuffa och släpa.

Vi har de här rörelserna i oss naturligt och de ligger till grund för de övningar som vi strävar efter att bemästra inom CrossFit.

Vi tränar alltså:
Konstant varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet.

Backsquat

Konstant varierande betyder att våra pass skiftar i form av upplägg.
Ett pass har alltid denna strukturen:
1. Uppvärmning
2. Teknik eller en styrkedel
3. Dagens pass (Detta är den intensiva delen som kan vara allt från 5-40 min)
4. Extra del: Så som: Bålstyrka / Prehab osv.
5. Nedvarvning (Stretch / Massage med rullar och bollar)

Alla dessa olika delar ändras från dag till dag vilket gör att inget pass är precis de andra likt. Detta skapar en otrolig variation som gör att träningen blir både rolig och spännande.

Funktionella rörelser är övningar där vi använder hela kroppen som vi har användning av i resten av livet.

Hög intensitet kan vara att man utför en rörelse snabbt eller att man lyfter något tungt.
Men innan man kan utnyttja effekten av intensiv träning krävs att man bemästrar tekniken inom den övning man utför. När man kan utföra den med bra teknik flera gånger då kan man öka i  tex. vikt på stången eller göra övningen snabbare. Innan man lyfter en skivstång laddad med vikt lyfter man alltså en pinne som sedan byts ut mot en lättare stång. Efter det kan man lägga på vikt om allt ser bra ut. Detta ser våra tränare till att man som utövare får hjälp med och lär sig att sakta och säkert utmana sin träning.

Skärmavbild 2015-02-14 kl. 07.41.34

Allt detta för att uppnå en så hög fysisk prestationsförmåga som möjligt inom dessa fysiska färdigheter:
– Rörlighet
– Kondition
– Uthållighet
– Styrka
– Snabbhet
– Explosivitet
– Smidighet
– Koordination
– Precision
– Balans

Vi vill kunna prestera väl inom olika fysiska utmaningar och tidsdomäner, både korta, långa, lätta och tunga pass. Träningen sker med t.ex:
– Skivstång, hantlar, kettlebells, räcke, klättringsrep, hopprep, romerska ringar, medicinbollar och andra enkla redskap.


CrossFit
Träningsformen ger många positiva effekter:
– Sänkt blodtryck och kolestorol
– Ett bättre BMI
– Mer energi i vardagen
– Starkare, bättre kondition och rörligare
– Idrottar du kommer du att kunna förbättra din prestation på träning och på tävling.

Med andra ord så är CrossFit som träningsmetod inte ett exakt program eller schema, utan snarare principer som träningen baseras på.

Läs även:
Vad är CrossFit – Del 2

– Texten är skriven av CrossFit Västkusten och CrossFit Nordic –

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar